Föreningens ekonomi är av största vikt, eftersom den är en förutsättning för vilket underhåll och vilka åtgärder som föreningen kan genomföra.
Inför varje årsmöte tar styrelsen fram en budget som visar vilka planerade utgifter föreningen kommer att ha under kommande år. Föreningen ska dessutom avsätta (spara) pengar till framtida större underhåll. För att täcka dessa kostnader tas en avgift ut av samtliga medlemmar.
Pengar som avsätts till de s.k. underhållsfonderna öronmärks, läs mer om Underhålls- och förnyelseplanerna på sidan Styrande dokument.
För innevarande års budget och avgifter (2025) hänvisas till sidan Vad får jag för medlemsavgiften? och Medlemsavgift. Där kan du se när avgiften ska betalas och hur stor den är.
Nytt för 2025 är att föreningen går över från 2-3 betalningar per år till månadsavgift. Dock är två månader avgiftsfria, så månadsavgiften betalas bara februari-november.
Avgiften ska betalas till föreningens bankgiro, faktura skickas ut via e-post i början av månaden, och ska vara betald i slutet av månaden. Datum anges på fakturan.
Nedan kommer en preliminär budget att presenteras för kommande år (2026) och vad avgiften blir baserad på den. Slutlig budget/avgift presenteras på årsmötet.
<kommer under hösten 2025>
Baserat på denna budget för 2026 blir månadsavgiften xxxx kr för hus utan fristående garage, och xxxx kr för hus med fristående garage. Elavgiften för hus med fristående garage på Älgstigen blir xx kr (per år).
OBS detta är preliminära siffror och kommer sannolikt att justeras något innan fakturan för februari skickas ut.